Travel

7 mei 2014

Deze post is tot stand gekomen middels een samenwerking

Mijn vriend en ik zijn allebei dol op reizen. Helaas laat mijn budget niet de ene na de andere grote reis toe (alhoewel er een hele mooie reis op de planning staat, maar daarover vertel ik nog wel een keer), maar dat maakt niets uit. Van een weekend weg kunnen we namelijk net zo genieten. En het is echt niet zo dat we persé ver weg moeten om het gevoel te hebben er tussen uit te zijn. Afgelopen jaren hebben we samen diverse reisjes binnen Nederland (of net over de grens) gemaakt. Want ook in eigen land kun je prima toerist zijn en nieuwe plekken ontdekken! Zo gingen wij eerder al een midweek naar Ommen, genoten we van Domburg, Amsterdam, Zaandam, Valkenburg en nog meer plekken in Nederland. Zoals ik afgelopen weekend vertelden gingen we onlangs samen naar Texel toe, waar we ook ontzettend van hebben genoten. Vandaag mijn verslag, met een aantal van de foto’s die ik maakte.

Toerist in eigen land: Texel

Om kwart voor negen zaten we in de auto en tegen alle verwachtingen in zaten we om half 12 als op het Texelse strand van de zon te genieten! Volgens de routeplanner zou het met de bootreis zo’n 3,5 uur naar ons hotel zijn,maar dit viel dus ontzettend mee. Nou hadden we ook wel heel veel geluk: we kwamen om 5 voor 11 aanrijden bij de boot en konden nog mee met de boot van 11 uur! Wat ik ontzettend leuk vond om te zien (en me niet meer van vroeger herinnerde) was alle meeuwen die om de boot heen hingen. Ze weten gewoon dat ze eten krijgen en halen de meest rare toeren uit om naast de boot te blijven “hangen”. Vanaf de boot reden we door naar ons hotel, we verbleven in Grand Hotel Opduin, en parkeerden daar de auto. Het was nog te vroeg om in te checken, maar dat maakte niks uit. De zon scheen en we hadden fietsen bij. Rugzak en koeltas mee en op naar het strand!

Bij een strandtentje lunchten we. Helaas viel de lunch wat tegen. De frietjes waren prima, maar de Kibbeling was vierkant en kwam overduidelijk uit een diepvries doosje uit de supermarkt. Jammer. Gelukkig smaakte de biertjes, met de zon op onze neus extra lekker. Na de lunch besloten we het strand op te gaan en daar genoten we van de zon. We hadden niet verwacht dat het zó warm zou zijn en ik zag ‘s avonds dat ik een mooi kleurtje had gekregen. Na een paar uur op het strand besloten we het centrum van De Koog in te lopen, waar we op een terras genoten van een paar heerlijke drankjes. Daarna was het tijd om weer op te fiets te stappen en richting Ecomare te fietsen. Ecomare ligt zo’n 4 kilometer buiten De Koog, dus dat was prima te doen. Na uitgebreid genoten te hebben van alle zeehondjes (waarover later deze week meer) besloten we terug naar het hotel te fietsen om in te checken.

Ecomare Texel

Grand Hotel Opduin Texel

We verbleven in Grand Hotel Opduin, een hotel dat letterlijk op een duin ligt. Van buiten ziet het hotel er niet heel bijzonder uit, maar de locatie is echt top: je bent in no-time op het strand maar ook in no-time in het centrum van De Koog. Van binnen is het hotel prachtig en ook onze kamer was ontzettend ruim en fijn. Een heerlijk bed (heel belangrijk), waarvan een helft zelfs in allerlei standen omhoog kon, een ruime badkamer, gratis WiFi, een ruime zithoek en een zwembad waar we gebruik van konden maken. We besloten even in onze hotelkamer een kort dutje te doen, zo’n hele dag buiten is vermoeiend, en daarna gingen we nog even zwemmen. Tijd om om te kleden en weer richting het centrum van De Koog te lopen om te eten. Ik genoot van heerlijke verse Texelse Asperges met een Texels runderstoofpotje, terwijl mijn vriend genoot van een grote berg super malse spareribs. We hadden ons eigenlijk voorgenomen ‘s avonds nog een van de kroegjes in te duiken, maar rond 10 uur vielen onze ogen bijna dicht, dus we besloten richting het hotel te gaan.

De volgende dag werden we zonder wekker wakker, altijd fijn! Na nog even geluierd te hebben was het tijd om ons aan te kleden en uit te checken. Helaas zat er geen ontbijt bij onze kamer inbegrepen. Nu vind ik het geen probleem daarvoor bij te betalen, maar ik moest bij de boeking €18,00 per persoon voor het ontbijt betalen en dat vind ik toch wel een beetje van de gekke! Zeker gezien zowel mijn vriend als ik geen grote ontbijters zijn. In plaats van € 36,00 aan ons ontbijt uit te geven besloten we richting het noorden van het eiland te rijden en bij de vuurtoren in een strandtent te genieten van een paar heerlijke broodjes en een kopje soep. Helaas werd het buiten steeds donkerder. We hadden ‘s ochtends buienradar gecheckt en het zou minstens tot 16.00 uur droog blijven, maar dat bleek niet te kloppen. Na een tijdje begon het gelukkig minder te regenen en konden we een wandeling door de duinen en langs de vuurtoren maken.

Toerist in eigen land: Vuurtoren Texel

Toerist in eigen land: Texel

We reden nog een toeristische route over het eiland, om uiteindelijk te eindigen bij de schapenboerderij. Ik had hier op internet over gelezen en het leek mij ontzettend leuk om hier een bezoekje aan te brengen. Mijn vriend ging schoorvoetend mee en had er totaal geen zin in. Uiteindelijk stond hij ieder dier op de boerderij te aaien en te voeren! Ook over de schapenboerderij zal ik later meer vertellen, ik heb er namelijk flink wat foto’s gemaakt. Omdat het alweer regende besloten we om vast richting de boot te rijden. Helaas hadden we niet zoveel geluk als de dag ervoor en moesten we even wachten. In Den Helder aten we nog een late lunch bij een ontzettend leuke tent op de dijk, terwijl de regen steeds harder tegen het raam tikte. We reden een toeristische route terug naar Brabant, mijn vriend was bijvoorbeeld nog nooit bij de hoogovens geweest dus daar reden we langs. We pikten ook de sluizen mee en al gauw scheen de zon weer. Om het weekend goed af te sluiten gingen we ‘s avonds nog met zijn tweeën uit eten. Het was echt een heerlijk weekend samen, wat op geen beter moment had kunnen komen!

Ik heb het hotel trouwens geboekt via Trivago.nl, een vergelijkingssite voor hotels. Als je op de website aangeeft waar je naartoe wilt en wanneer geeft Trivago jou de prijzen van verschillende aanbieders per hotel. Zo kun je snel zien bij welke aanbieder je het goedkoopste kunt boeken. Uiteraard heb ik het even gecontroleerd en in ons geval was de aanbieder die bij Trivago als goedkoopste naar boven kwam ook écht de goedkoopste. Super handig dus, want dit scheelt een hoop gezoek (ik ben zo iemand die namelijk altijd checkt of ik een hotel bij een andere aanbieder niet goedkoper kan boeken) en je vaak staan er aanbieders tussen die je nog helemaal niet kent.

Dit vind je waarschijnlijk ook leuk

• Lisa 08/05/14 op 21:09

Fijn verslag! Ik ben toevallig in de meivakantie ook naar Texel geweest. Ecomare heb ik ook bezocht. Op de foto zie ik volgens mij ‘paal 17’ staan. Dat was mijn vaste stekkie, want: wifi! haha.

• Sas 08/05/14 op 19:45

Wat een heerlijke foto’s en echt super mooi zeg! Ik ben alleen nog op Terschelling geweest maar wil zeker nog wat eilanden van ons eigen landje bezoeken 🙂

• Danielle 08/05/14 op 16:27

Heerlijk uitwaaien op Texel, en wat een mooie foto’s heeft dat opgeleverd!

• Evelien 08/05/14 op 15:30

Zo’n heerlijk weekend is je ook gegund. Blij dat je zo hebt kunnen genieten.

• Marlissa 08/05/14 op 10:14

Ik ben nog nooit op Texel geweest… Je hebt prachtige foto’s gemaakt en Texel lijkt me perfect voor een weekendje weg. Leuk verslag:)

• alexa 07/05/14 op 19:25

Ziet eruit alsof je het naar je zin hebt gehad. Texel ben ik ook eens geweest was erg leuk!

• Daniëlle 07/05/14 op 19:09

Hele mooie foto’s! Ik ben nog nooit in Texel geweest maar het lijkt me wel erg mooi en leuk daar! Volgens mij heb je erg genoten aan je foto’s te zien!

• Kimberley 07/05/14 op 18:40

Ik wilde zo ongeveer zeggen wat Svenja zei, haha.
    Klinkt als een heel leuk en romantisch weekend,
    ben inderdaad benieuwd ook!

• Svenja 07/05/14 op 18:03

Wauw, zo te zien hebben jullie een heerlijk, fijn, ontspannen en romantisch weekend gehad! Heel erg leuk om te zien en lezen. Jullie hadden echt geluk met het mooie weer (jammer dat het de laatste dag nog ging regenen). Als ik dit verslag zo lees heb ik ook zin om weer eens naar Texel te gaan.

Ps. Ik ben benieuwd wat voor avontuur jij en je vriend tegemoet gaan!

• Anouk 07/05/14 op 16:06

Wat een heerlijk verslag en mooie foto’s! Ik ben heel erg benieuwd geworden naar Texel, ben er ook nog nooit geweest! Mijn vriend en ik vinden het ook heerlijk om weekendjes weg te gaan, dit ga ik zeker onthouden voor de volgende keer.