Travel

Hej Stockholm – Dag 2

22 april 2013
Hej Stockholm - Gamla Stan

Om half 8 ging de wekker en het was even lastig wakker worden. Met name door het gebrek aan een raam en dus daglicht. Ik merkte nu pas hoe blij ik ben met mijn wake-up light op de donkerdere dagen en het gordijn wat ik thuis deels open laat staan waardoor ik op de zonnige dagen wakker wordt met licht. Na wat gemopper van mijn kant en nog wat omdraai gedrag toch maar opgestaan en aangekleed. Het beloofde immers een mooie dag te worden. Snel naar de receptie om te melden dat we gisteravond aangekomen waren en op naar het ontbijt. En wat hadden ze daar: Knackebröd! Echt rond met een gat in het midden. Zo leuk en ook iets wat wij Nederlanders toch wel zien als typisch Zweeds. Ik wist meteen ik mee zou ontbijten de komende dagen! Gecombineerd met wat jam, groente en fruit een prima ontbijt. Op weg naar buiten namen we nog wat appeltjes mee voor onderweg en het zonnetje bleek te schijnen waardoor het meteen een graad of 6 warmer was dan de avond ervoor. De eerste missie van de dag: op zoek naar een winkel waar we een fietspasje konden kopen.

Hej Stockholm

Stockholm City Bikes

De perfecte manier om je in Stockholm te verplaatsen is per fiets als je het mij vraagt. Net wat sneller dan per voet, je kunt genieten van de stad en je legt ook wat makkelijker grote afstanden af dan per voet. En het is ook nog eens relatief goedkoop! Voor 250 SEK (een kleine € 30,00) koop je een seizoenskaart die van april tot en met oktober geldig is. Je kunt ook gaan voor een driedagen kaart. In verhouding een stuk duurder (165 SEK, een kleine € 20,00) maar als je maar een paar dagen gaat toch weer een tientje goedkoper. Nadat we de kaarten aangeschaft hadden (de route vonden we weer met de geweldige Citymaps2go app) liepen we naar de fietsenstalling die tegenover de winkel lag waar we de kaarten kochten. Je scant je kaart en vanaf dat moment is je kaart drie dagen geldig. Het scherm vertelt je welke fiets je kunt pakken en na je zadel goed gezet te hebben ben je klaar om te gaan. De fietsen hebben geen slot en kunnen dus alleen in de speciale fietsenstallingen neergezet worden maar er zijn zo’n 100 stallingen door heel Stockholm dus dat is absoluut geen probleem.

Kaknästornet

Nadat we fietsen hadden gehuurd besloten we om maar meteen naar Kaknästornet te gaan. Een zendmast in het stadsdeel Djurgården met op de bovenste verdiepingen een restaurant en prachtig uitzicht. Bij goed weer kun je wel 60 kilometer ver kijken en gezien de strakblauwe lucht leek het ons verstandig om hier maar meteen heen te gaan. Daarnaast ligt deze toren ook buiten het centrum en was het een kilometer of zes fietsen, hadden we dat meteen gehad. Vanaf Södermalm, het eiland waar wij verbleven, konden we langs het water via Gamla Stan, Norrmalm en Östermalm naar de toren fietsen. Genietend van het uitzicht en het zonnetje stopte we af en toe om een foto te maken of gewoon even in het zonnetje te zitten. Aangekomen bij Kaknästornet zagen we de fietsenstalling al staan en gingen we snel met de lift naar boven. Na wat drinken en een kleine versnapering gehaald te hebben zochten we een tafeltje uit met prachtig uitzicht. Djurgården is een ontzettend groen eiland waar het in de zomer volgens mij prima vertoeven is. Maar op de achtergrond zagen we ook het centrum in het zonnetje liggen. Op de wateren rondom Djurgården lag nog ijs en sneeuw wat voor een mooi tafereel zorgde. We besloten met de trap nog een verdieping hoger te gaan en ook buiten van het uitzicht te genieten. Op deze hoogte was het wel wat kouder, zeker door de flinke wind die er stond maar het uitzicht was prachtig.

Hej Stockholm
Hierna gingen we op de fiets weer terug richting Norrmalm om bij een ontzettend leuk ingericht Espresso House te genieten van een kopje koffie en frappuchino. Tijd om even wat te winkelen: bij Monki kocht ik een prachtige kokerrok (in de sale voor maar 60 SEK, zo’n € 7,00) en een cadeautje voor de verjaardag van mijn zusje. Mijn moeder kocht ook nog een trui en toen we aan de andere kant de winkel uit liepen kwamen we in een prachtig groot winkelcentrum terecht met een mix van winkels die we in Nederland ook hebben en Scandinavische winkels. Als late lunch aten we een heerlijke salade en na nog wat rondgesnuffeld te hebben in diverse winkels (wat is Indiska een leuke winkel zeg. De kleren niet zo, maar de dingen voor in huis die ze er hadden..oh la la. Volgende keer vlieg ik met een lege koffer naar Stockholm) besloten we richting Gamla Stan te fietsen.

Gamla Stan

Gamla Stan is het oudste de plek waar het voor Stockholm in de dertiende eeuw allemaal begon. Het oude stadscentrum heeft ontzettend veel smalle, middeleeuws ogende straatjes met prachtige gekleurde gebouwen. Het oudste smalste straatje is slechts 67 centimeter breed! Na een tijdje door de straatjes geslenterd te hebben eindigden we op Stortorget, het plein met de mooie gekleurde huisjes en schattige kleine cafeetjes. We begonnen heel dapper buiten met een grote kop chai thee, maar de zon was al flink gezakt het plein in schaduw gehuld. Na dat kopje thee besloten we naar binnen te verhuizen en een uur later besloten we terug richting ons hotel te gaan. In plaats van met de fiets gingen we dit keer lopend en na flink wat trappen (Stockholm bestaat niet alleen uit heel veel eilanden maar er zijn ook flinke verschillen in hoogte) waren we weer bij ons hostel. We besloten door te lopen richting de straat met barretjes en restaurantjes want ondanks de late lunch hadden we aardig honger. Uiteindelijk gingen we voor een simpele pizza en met onze buiken vol liepen we weer terug naar het hotel. Met ons hoofd vol van alle indrukken en de benen moe van de vele kilometers die we gefietst en gelopen hebben vielen we redelijk vroeg in slaap. Met nog anderhalve dag in het vooruitzicht om te genieten van deze prachtige stad.

Meer Stockholm City Trip blogs

Stockholm dag 1
Stockholm dag 2
Stockholm dag 3
Stockholm dag 4

Dit vind je waarschijnlijk ook leuk

• Marlyssa 28/04/13 op 20:19

erg leuk om te lezen en mooie foto’s! Ik wil er ook zeker een keertje heen

• Arlette 24/04/13 op 08:42

Mooie (en heerlijke) foto’s! Volgens mij heb je het echt naar je zin gehad 😀

• Eline 23/04/13 op 15:14

Leuk artikel, klinkt echt super!

• Malou 23/04/13 op 14:58

Wat gaaf!
    En leuke foto’s 🙂

• Joyce 23/04/13 op 14:43

klinkt heel erg tof!

• Sas 23/04/13 op 10:12

Erg leuk verslagje met foto’s!