Photography Shopping

Review: Pixum Fotoalbum

25 januari 2014
Pixum fotoboek - Familie fotografie van jong tot oud

Iets meer dan een jaar geleden testte ik voor Pixum een aantal producten naar keuze uit. Ik was toen tevreden met de producten die ik ontving en toen ik van Pixum de vraag kreeg of ik een fotoboek uit wilde proberen hoefde ik daar geen twee keer over na te denken. Waar ik wel even over na moest denken was wat er dan in dat fotoboek kwam. Ik had net het fotoalbum van de vakantie gemaakt en moest dus even goed nadenken. Uiteindelijk besloot ik een fotoboek te maken met daarin een aantal van de foto’s die ik in de studio maakte. Ik druk mijn eigen werk veel te weinig af, dus dit leek me een mooie gelegenheid om dat weer eens te doen.

Pixum fotoboek - Familie fotografie van jong tot oudOp de Pixum website heb ik de speciale software gedownload, die voor zowel Mac als Windows als Linux beschikbaar is. Via de software kun je heel makkelijk en snel je fotoboek samenstellen. Je kiest het gewenste formaat uit en er zijn een aantal standaard templates. Bepaald hoeveel foto’s je op een pagina wilt en kies een van de templates. Je kunt de vakken eventueel nog zelf aanpassen qua grootte, plek en draaihoek. Ook de achtergrondkleur kun je zelf bepalen, dit kan ook een foto of patroon zijn en er is ruimte voor tekst. Doordat het zo makkelijk is te switchen tussen verschillende templates voor je pagina’s kun je op een snelle manier verschillende dingen uitproberen. Ik kwam er door uitproberen al snel achter dat ik 1 grote foto per pagina wilde. Je kunt je werk ook opslaan en later weer verder gaan. Mocht je even willen stoppen dan kun je het programma dus veilig afsluiten, zonder weer bij het begin te moeten beginnen.

Het is trouwens ook heel makkelijk later nog pagina’s in te voegen of de volgorde van pagina’s te veranderen. Zo begon mijn boek met foto’s die ik gemaakt heb, in willekeurige volgorde, en eindigde het als familiefotografie van jong tot oud.

Pixum fotoboek - Familie fotografie van jong tot oudIk bestelde een boek met harde kaft. De kaft is mooi afgewerkt en ook de pagina’s in het boek zijn lekker stevig. Als je het boek openslaat heb je eerst een tussenblad (in dezelfde kleur als de binnekant van de kaft) en daarna de eerste pagina. De eerste en laatste pagina zijn enkele pagina’s. Na de laatste pagina is er nog een extra pagina met op de achterkant een klein logo van Pixum erop. Dit stoort mij persoonlijk niet, ik vind het altijd vervelend als het groot op de achterkant oid. is gedrukt maar zo op een extra pagina vind ik het geen probleem. Doordat de pagina’s wat steviger zijn kun je lekker door het boek bladeren, ik ben bij dunne pagina’s altijd een beetje bang dat ik ze kapot maak. De kaft is glimmend maar de pagina’s zijn iets matter, dan zie je dus ook minder snel vingerafdrukken.

Wat ik een groot pluspunt vind is de levertijd: ik bestelde het fotoboek laat op een zondagavond. Op dinsdag kreeg ik al bericht dat mijn boek klaar was voor verzending en toen ik aan het eind van de week thuis kwam (ik was een paar dagen niet thuis) lag het boek in mijn brievenbus, stevig verpakt, op mij te wachten. Inmiddels ligt het boek onder mijn salontafel en heb ik het al aan menig persoon laten zien. Het is veel leuker om je eigen werk in de vorm van een fotoboek te laten zien dan op een laptop!

Ook leuk om te vertellen is dat ik door het maken van dit boek meteen inspiratie heb gekregen voor de website van mijn bedrijf. Die is al bijna drie jaar hetzelfde, op af en toe wat nieuw werk na, dus het is tijd voor een nieuwe look. Door het maken van dit boek heb ik ontzettend veel inspiratie gekregen om mijn website te gaan vernieuwen en ik ben er de afgelopen weken achter de schermen al even mee bezig geweest. Het ligt nu een beetje stil, want tentamens gaan voor, maar naar mijn tentamens hoop ik het snel weer op te pakken.

De eerste tentamenweek zit er trouwens alweer op en ik kan wel zeggen dat hij goed is gegaan! Mijn eerste tentamen deze week, MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen), bestond uit het schrijven van een betoog en een aantal meerkeuze vragen. Op de meerkeuze vragen heb ik in ieder geval voldoende gescoord, maar het is natuurlijk nog even afwachten hoe mijn betoog wordt beoordeeld. Die twee samen vormen je punt namelijk. Mijn tweede tentamen was management en daar zag ik een beetje tegenop. Het was namelijk vrij veel stof die we moesten kennen met heel veel verschillende modellen, die allemaal ook weer ergens op elkaar leken. Ik had me heel goed voorbereid, maar dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Zoals het er nu naar uitziet heb ik dat tentamen namelijk foutloos gemaakt! Maandag heb ik nog een tentamen retailmarketing en dan ga ik me de rest van de week richten op mijn assessment voor project. De man die ons moet beoordelen schijnt namelijk zeer streng te zijn en menig klasgenoot is al gezakt op de reden dat ‘de theorie niet goed beheerst wordt’. Toch best vervelend gezien je al je tentamens hebt gehaald, geen hers hebt (die ook deze weken zijn) en de theorie dus niet op het puntje van je tong ligt omdat je je vooral gefocust hebt op de theorie van je huidige tentamens (die we niet hoefden toe te passen voor het project). Dus ik heb komende week nog wat te doen.

Dit vind je waarschijnlijk ook leuk

• Veronica 26/01/14 op 21:51

Wat ik altijd zo zonde vind is dat de vormgeving van zo’n boek zo beperkt is. Ik maak mijn boeken daarom altijd via blurb.com dan kan je alles zelf indelen en zit je niet aan de software van de aanbieder vast. Je boek ziet er wel heel mooi uit!

• Shanti 27/01/14 op 12:44

Ja klopt, als je dat zelf kunt is dat zeker een aanrader! Kost iets meer tijd maar dan heb je wel een boek helemaal naar je eigen smaak.

• Evelien 25/01/14 op 16:35